אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה

אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה מעוגן בסעיפים 47 ו- 67 לתקנות התעבורה, שם נקבעו כללים והוראות לפיהם יש לנהוג כאשר נוהגים ומתקרבים למעבר חצייה.

מעבר חצייה מסומן על הכביש ובתמרור מתאים ומיועד למעבר הולכי רגל.

החוק מתייחס לארבעה מצבים של אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה ומטרתו היא להסדיר את התנהגות הנהג על מנת לאפשר להולכי הרגל לחצות את מעבר החציה בבטחה ואת הענישה במידה ועוברים על החוק.

  1. עקיפה לפני מעבר חצייה.
  2. כיצד נוהגים כאשר יש הולכי רגל במעבר החצייה.
  3. כיצד נוהגים כאשר יש הולך רגל על המדרכה בסמוך למעבר החציה.
  4. תגובה להתנהגות רכב בנתיב מקביל ליד מעבר חצייה.

עקיפה לפני מעבר חציה

תקנות התעבורה קובעות כי נהג לא יעקוף ולא ינסה לעקוף רכב אחר כאשר הוא מתקרב אל מעבר חצייה ועד לאחר שעבר את מקום מעבר החצייה.

העקיפה מסכנת את הולכי הרגל במעבר החצייה ומטרת תקנה זו היא מניעת סיכון כזה ומניעת מצבים של נהיגה במהירות גבוהה בסמוך למעבר חצייה.

ענישה – מי שמבצע עקיפה לפני מעבר חציה יקבל קנס של 500 ₪ וכן רישום של 6 נקודות חובה לפי שיטת הניקוד.

אי מתן אפשרות להשלים את החציה בבטחה

אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה יכול גם לבוא לידי ביטוי כאשר נהג מתקרב למעבר חציה וישנם הולכי רגל אשר חוצים במעבר, כלומר נמצאים על המעבר, עליו לאפשר להם להשלים את החציה בבטחה.

ענישה – עבירה על הוראה זו תגרור קנס על סך 500 ₪ ורישום של 4 נקודות חובה לפי שיטת הניקוד.

במידה ונהג הרכב לא אפשר להולכי הרגל להשלים את החציה בבטחה בנסיבות מחמירות, תוך סיכון של אותם הולכי רגל, ההשלכות יהיו חמורות בהרבה.

כנגד הנהג תרשם הזמנה לדין, 10 נקודות חובה ורישיונו ייפסל, בשלב הראשוני, לתקופה של 30 ימים בפסילה מנהלית ובכפוף לשימוע אצל קצין בבית המשפט הנהג צפוי לפסילה משמעותית פסילה על תנאי וקנס.

אי מתן זכות קדימה להולך רגל שנמצא על המדרכה בקרבת מעבר חצייה

בשנת 2015 נכנס תיקון לתקנות התעבורה שמסדיר התנהגות של נהג בהתקרבו למעבר חצייה.

כאשר נהג מתקרב למעבר חציה ומבחין בהולך רגל העומד על המדרכה בסמוך למעבר עליו להאט את רכבו ואף לעצור עצירה מלאה, לתת להולך הרגל זכות קדימה, וזאת במידה וניכר שבכוונתו של הולך הרגל לחצות את הכביש.

תגובה להתנהגות רכב בנתיב מקביל בסמוך למעבר חצייה

תיקון נוסף משנת 2015 קובע התנהגות של נהג שמתקרב למעבר חצייה ומבחין כי בנתיב אחר, ממולו או במקביל אליו, האט או עצר כלי רכב אחר, על הנהג להאט או לעצור את רכבו, על מנת לאפשר להולך הרגל לחצות בבטחה.

לסיכום

נתוני הרשות לבטיחות בדרכים מראים כי כשליש מההרוגים בכל שנה הם הולכי רגל, לעומת 20 אחוז בממוצע מדינות ה-OECD.

הנתון הופך מפחיד יותר כשמגלים שכשליש מהולכי הרגל שנהרגו או נפצעו קשה בישראל – נפגעו במעבר החצייה, כאשר קבוצת הגיל הפגיעה ביותר היא מ-65 ומעלה.

בתגובה יצא הרלב"ד לקמפיין, הסתכלו להם בעיניים, על מנת להדגיש בפני נהגי ישראל את החשיבות של אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה.

על פי נתוני משטרת ישראל, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל הינה מהסיבות העיקריות לתאונות הקשות.

מאמרים נוספים באותו נושא:
השאירו פרטים ונחזור בהקדם:
דילוג לתוכן