עורך דין שמעון הרשקוביץ, עורך דין תעבורה צפון,חיפה והקריות. מה עושים במקרה של רישיון לא בתוקף? והאם יש הבדל בין רישיון נהיגה לא בתוקף לבין רישיון רכב לא בתוקף? כיצד מתמודדים עם כל אחד מהמקרים, ומה כדאי לעשות.
עורך דין תעבורה צפון
לא כולם יודעים מתי בדיוק כדאי לפנות לעורך דין וכיצד לבחור בעורך הדין המתאים להם ביותר. לפניכם מספר מקרים המדגישים את הצורך לפנות לעורך דין תעבורה ואת החשיבות שיש לבחירת עורך דין המומחה דווקא בתחום זה.
חשוב לדעת! לא בכל פעם שמקבלים דו"ח תנועה, או קנס רמזור אדום, צריך לפנות לעורך דין תעבורה. למעשה, רוב הנהגים הנורמטיביים לא יזדקקו לעורך דין תעבורה לעולם. על אף שמרבית הנהגים קיבלו דו"ח תנועה כזה או אחר במהלך שנות נהיגתם, אם אתם נהגים וותיקים שלא מבצעים עבירות לעיתים קרובות סביר להניח שלא תצטרכו לשכור שירותיו של עורך דין תעבורה.
אז ככלל, אם זהו הדו"ח הראשון שקיבלתם בחייכם או הדו"ח היחיד שקיבלתם בשנים האחרונות – אינכם זקוקים לעורך דין תעבורה.
מאידך, אם אתם נהגים חדשים, ציבוריים או מקצועיים – מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה בטרם תבחרו כיצד לפעול ע"מ להבין את ההשלכות של הרשעה כזו. על נהגים אלה חלים כללים שונים ומחמירים ואף להרשעה בדו"ח תעבורה "רגיל" עלולות להיות השלכות נוספות.
רישיון לא בתוקף
סעיף 10 לפקודת התעבורה קובע כי לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג. למעשה, קיימים שלושה סוגי עבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה לפי סעיף 10 לפקודת התעבורה:
- נהיגה ללא רישיון בתוקף.
- נהיגה עם רישיון לא מתאים לסוג הרכב.
- נהיגה לבלתי מורשה שלא הוציא רישיון מעולם.
לפני מספר שנים הצהיר שר התחבורה ישראל כץ על מהלכים לצמצום הבירוקרטיה והוכרז בתקשורת על ביטול חובת נשיאת רישיון נהיגה ורישיון רכב.
חשוב להדגיש – כי ביטול החובה לשאת את כל המסמכים, אינה מבטלת את החובה כי מסמכים אלו יהיו קיימים ובתוקף, שכן כאמור ביטול החובה נובע אך מהאפשרות של משטרת ישראל לבדוק תוקפם של המסמכים במערכת המשטרתית המקושרת למערכת של משרד התחבורה.
רישיון נהיגה לא בתוקף
נהיגה ללא רישיון בתוקף הינה הקלה מבין שלוש סוגי העבירות. העונש על נהיגה ללא רישיון בתוקף משתנה לפי אורך התקופה שבה הרישיון לא חודש. פקיעת רישיון עד 6 חודשיים – קנס בסך 250 ש"ח. פקיעת רישיון מעל 6 חודשיים ועד שנתיים – קנס בסך 750 ₪. פקיעת רישיון מעל שנתיים – זימון למשפט.
למעשה, גם במקרה של זימון למשפט, עבירה זו איננה כוללת בחובה עונש של פסילת מינימום (בשונה מהעבירה של נהיגה ללא רישיון מתאים) וניתן אף במקרים רבים לסיים התיק בעונש של קנס ופסילה על תנאי בלבד וללא כל פסילה ממשית, בייחוד עם עד מועד המשפט יתוקן "הפגם" ורישיון הנהיגה יחודש.
על העבירה של נהיגה עם רישיון לא מתאים, לדוגמא נהיגה ברכב משא כאשר לנהג רישיון לרכב פרטי בלבד, קובע החוק עונש מינימום של 3 חודשי פסילת רישיון בפועל. למרות חובת הפסילה הקבועה כאמור בחוק, יש לבית המשפט סמכות להטיל פסילה קצרה מזו, ואף לא להטיל פסילה כלל תלוי בוותק של הנהג ובעברו התעבורתי.
העבירה של נהיגה לבלתי מורשה שלא הוציא מעולם רישיון לכל סוג שהוא של כלי רכב, הינה העבירה החמורה ביותר מבין שלוש סוגי העבירות לפי סעיף 10 לפקודת התעבורה.
הבסיס להתייחסות החמורה של בית המשפט לעבירה מסוג זה היא שבשונה מהעבירה של נהיגה ללא רישיון מתאים ששם לנהג יש הכשרה בנהיגה, רק שלא לסוג הרכב בו נתפס נוהג, הרי שבעבירה של בלתי מורשה אין לנהג לכאורה כל הכשרה בנהיגה כך שהסיכון העולה מנהיגתו הינו גבוה הרבה יותר.
הדבר דומה להתייחסות לגבי נסיעה במהירות מופרזת, כאשר מהירות גבוהה יותר מקבלת יחס חמור יותר.
רישיון רכב לא בתוקף
כשאומרים נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף, מדובר בסדרת עבירות חמורה יחסית, שכן משטרת ישראל ובתי המשפט רואים בנהיגה ללא רישיון רכב בתוקף כסיכון הציבור. כבר נפסק לא אחת כי כשאין כל בדיקה עכשווית מוסמכת לאביזרי בבטיחות ברכב ואפילו לא לבלמים, אזי כיצד ניתן כלל להיכנס ולנהוג ברכב כזה מבלי לסכן את הציבור.
רישיון הרכב, אם כן, תקף רק לאחר ששולמה אגרת הרישיון, וכלי הרכב עבר בהצלחה מבחן כשירות תנועה שנתי (טסט). אין לבלבל בין השניים רבים מגלים מאוחר מידי כי שילמו את האגרה במועד אך לא נגשו לבצע את המבחן השנתי – ולמשטרה אין זה משנה דבר.
כל עוד רישיון הרכב עצמו תקף, הרי אין חובה יותר לשאת אותו פיזית, שכן השוטרים יכולים לבדוק זאת ישירות מהמסוף שברכב המשטרה. אבל בכל מקרה מומלץ שרישיון רכב או העתק שלו יהיו.
עיקבו אחרינו בעמוד הפייסבוק.