נסיעה על המדרכה – קטנועים, אופניים חשמליים

האם ניתן לנסוע עם אופניים חשמליים או קורקינט על המדרכה? ומה בנוגע לאופנוע או קטנוע?

במאמר זה נפרוס בפניכם את דבר החוק והחריגים הקיימים בכל הקשור לנסיעה על מדרכה.

אז מה נקבע בחוק?

תקנה 38א. לתקנות התעבורה קובעת שאדם אינו יכול לנהוג ברכב או על בעלי חיים, על המדרכה.

מבחינת חוקית ניתן לחצות את המדרכה על אופנוע, אופניים, אופניים חשמליים קורקינט או בעל חיים, אך ניתן לעשות  זאת אך ורק למטרת חצייתה של המדרכה ולא למטרת נסיעה עליה או על מנת להיכנס או לצאת מחצרים (חניונים וכולי).

אופנועים וקטנועים, מה המדיניות?

מבחינת החוק, כפי שפירטנו לעיל, ישנו איסור נסיעה על מדרכה לאופנועים וקטנועים. האפשרות היחידה לנסיעה על המדרכה היא תנועה למטרת כניסה או יציאה מחצרים.

כאשר שוטר יבחין באופנוען נוהג על המדרכה הוא ירשום נגד נהג הקטנוע או האופנוע דו"ח תנועה בהתאם לתקנה הרלבנטית.

הקנס הניתן לנוהג על האופנוע או הקטנוע הינו 250 ₪ ובצד העבירה רשומות 4 נקודות חובה.

בדבר המשמעות של נקודות חובה ניתן לקרוא במאמר הנודע לשיטת הניקוד ובמאמר המפרט את השינויים בשיטת הניקוד שנעשו בשנת 2018.

למשרדנו פונים מספר רב של נהגים שטוענים שעל מנת לחצות את המדרכה כמו שהחוק מאפשר עליהם לעלות במקום מונמך ולנסוע מספר מטרים או מרחק קצר על המדרכה והכל על מנת לחנות במקטע מסומן לחניה או להכנס לחניון, במקרים כאלו חשוב לקחת בחשבון כי הנהג יכול לקבל דו"ח תנועה משוטר הנמצא במקום.

במספר מקרים, בהם לקוחות המשרד קיבלו דו"חות, הוגשו בקשות להישפט, ובית המשפט השתכנע כי מדובר בנסיעה על מדרכה למטרת הגעה לחנייה והוחלט על זיכוי הנהגים, שכן אין היגיון לדרוש מנהג קטנוע להעלות את הקטנוע למדרכה במקום בו המדרכה אינה מונמכת, שאז עלולה להיווצר הפרעה לתנועה, הסיכון לתאונה יעלה משמעותית וכמובן שקיימת גם אפשרות של גרימת נזק לקטנוע. במספר מקרים נקבע כי הנסיעה על המדרכה מותרת לשם חניית הקטנוע.

מה לגבי קורקינטים ואופניים חשמליים?

מבחינה חוקית אותה תקנה תקפה גם כאן. כפי שאסור לקטנוע או אופנוע לנסוע על המדרכה כך גם לגבי קורקינטים, אופניים חשמליים, גלגינוע ועוד כלים המונעים באמצעות הגוף או כוח חשמלי. על המדרכה מותר לנסוע רק לשם חצייתה לצורך כניסה לחצרים.

לפי כתבה שפורסמה בישראל היום בשנת 2018 משטרת ישראל חילקה כ 10,000 דו"חות לנהגי אופניים חשמליים שנהגו על המדרכה בסכום כולל של כ 2.5 מיליון שקלים.

מאמרים נוספים באותו נושא:
השאירו פרטים ונחזור בהקדם:
דילוג לתוכן