שימוש בטלפון נייד

האם שימוש בטלפון נייד מחייב בקורס משרד הרישוי נהיגה מונעת? והאם מותר להחזיק טלפון ברמזור אדום? החדשות הטובות הן שעל פי שיטת הניקוד החדשה של משרד התחבורה, כמעט ואף עבירה לא תגרור שלילה מיידית, או אפילו קורס נהיגה מונעת. החדשות הפחות טובות הן שכבר אין מחיקת נקודות לאחר נהיגה מונעת.

טלפון ברמזור אדום

שימוש בטלפון נייד

על פי לשון החוק – תקנה 28(ב) (1):

בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב –
(א) לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית;
(ב) לא ישלח או יקרא מסרון (s.m.s);

ראשית יש להדגיש כי איסור השימוש בטלפון בזמן נהיגה אינו הדיבור – אלא עצם האחיזה בו (בנוסף לשיחה שאינה באמצעות דיבורית). בפסק הדין קיבל בית המשפט העליון את הקביעה כי קיים איסור לאחוז בטלפון בזמן נהיגה אף מבלי להשתמש בו.

משרד הרישוי נהיגה מונעת

בערעור שהתנהל לאחרונה בבית המשפט העליון (רע"פ 10020-16 ברוך בן יוסף נ' מדינת ישראל), נהג אשר הואשם בשימוש בטלפון בזמן הנהיגה, טען להגנתו כי אומנם החזיק את הטלפון, אך לא ביצע בו כל שימוש, וכל שעשה היה להזיז עצם שהפריע לו למהלכה התקין של הנהיגה.

האחיזה בטלפון הנייד בזמן הנהיגה מהווה, כשלעצמה, עבירה.. וכי אין כל צורך להוכיח מהו השימוש המסוים, אותו ביצע הנהג בטלפון בזמן הנהיגה ברכב.

על פי שיטת הנקודות החדשה העונש על שימוש בטלפון סלולרי בנהיגה:

  • שימוש בטלפון נייד בעת נהיגה: קנס 1000 ₪ + 8 נקודות
  • קריאה או כתיבת הודעת טקסט בנהיגה: דוח קנס 1000 ₪ + 8 נקודות
  • מורה לנהיגה שימוש בטלפון נייד בעת לימוד נהיגה: דוח הזמנה לדין + 8 נקודות.
  • נהיגה עם אוזניות בשתי האוזניים: דוח קנס 250 ₪ + 0 נקודות.
  • הולך רגל – הליכה בכביש עם אוזניות: דוח קנס 100 ₪ + 0 נקודות.

טלפון ברמזור אדום

בניגוד למצבים בהם המחוקק ברור מאד, כמו למשל עבירות של מהירות או של מעבר באור אדום ברמזור, במקרה של שימוש במכשיר סלולרי החוק נתון לפרשנות, ועל כן עבודתו של בית המשפט לפרש את החוק.

מחיקת נקודות אחרי נהיגה מונעת

הדעות המשפטיות על הנושא של שימוש בטלפון ברמזור אדום חלוקות, קיימים אכן פסקי דין שנתנו פרשנות מצמצמת למילה "בתנועה" וקבעו, כי כל עוד הרכב לא בתזוזה, לא נעברה עבירה, אך מנגד קיימים פסקי דין רבים שקבעו את ההיפך.

ישנם מקרים בהם בבית המשפט מפורש החוק באופן זה כי גם עמידה ברמזור אדום עולה לכדי ההגדרה של "רכב בתנועה" כנדרש בסעיף 28(ב) לתקנות. עם זאת, לאחרונה הונחו השוטרים שלא לתת דוחות על שימוש בטלפון בעת עצירה ברמזור אדום.

מכיוון שמדובר בהנחיה פנימית בלבד שאינה מחייבת את בתי המשפט – ההמלצה ללקוחות המשרד היא שלא להשתמש בטלפון, אף לא בעת עצירה ברמזור. בדומה למצב של עקיפה אסורה, עדיף להימנע בכל מקרה.

בתקנות מובא כי "הטלפון יונח ברכב באופן יציב המונע את נפילתו". בנוסף לחובת השימוש בטלפון באמצעות דיבורית, על הטלפון להיות מונח בתוך התקן יציב שימנע את נפילתו. הנחת הטלפון על ברכי הנהג או הנחתו באופן לא יציב אחר מהווה עבירה.

חשוב לציין שבכל מקרה, גם כאשר הטלפון מונח בהתקן יציב, חל איסור על הנהג לשלוח ולקרוא הודעות. בכל מקרה, מומלץ להעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה.

משרד הרישוי נהיגה מונעת

משרד התחבורה מפעיל באמצעות גורמים פרטיים שלושה סוגי קורסים:

  • קורס נהיגה נכונה בסיסי
  • קורס נהיגה נכונה ייעודי
  • קורס ריענון

מטרתו של כל קורס היא לרענן אצל הנהג את הידע לגבי חוקי התעבורה, התמרורים השונים ואופן הנהיגה הנכונה בכבישים. זאת כדי למנוע ניקוד נוסף, עבירות וחלילה תאונות דרכים עקב נהיגה שאינה זהירה.

כמו כן, בעוד הקורס השלישי המצויין מיועד לכלל הנהגים במועדים שנקבעו בחוק (למשל, בעת מעבר מרישיון זמני, בר שנתיים, לרישיון קבע בר 5 או 10 שנים), שני הקורסים האחרים מיועדים למי שצבר כמות נקודות מסוימת בעקבות עבירות תנועה.

שימוש בטלפון נייד

מחיקת נקודות אחרי נהיגה מונעת

החדשות הרעות הן שהתשובה לשאלה האם מתבצע איפוס לנקודות לאחר קורס נהיגה היא לא. החדשות הטובות הן כי המחוקק בחר את רענון הנהיגה ב-12 נקודות במתכוון וזאת בכדי שעבירה אחת קשה ככל תהייה לא תביא את הנהג לרענון נהיגה באופן מיידי אלא יהיה צורך בביצוע שתי עבירות.

העיקרון היסודי בשיטת הנקודות החדשה (למרות שהיא כבר לא כל כך "חדשה") הוא שככל שהעבירה נתפסת כחמורה יותר ומסכנת את הציבור יותר, כך מספר הנקודות שיצבור הנהג בגינה גבוה יותר.

העבירות עצמן מתחלקות ל-5 סוגי חומרה הכי פחות חמורה תעניק לנהג שתי נקודות, ואילו החמורה ביותר עשר נקודות (ובינן בקפיצות של שתיים, 4,6 ו/או 8 נקודות). למשל, עבירה של מהירות מופרזת נושאת עמה 8 נקודות.

איפוס הנקודות מתבצע, בהתאם לכמות הנקודות שצבר הנהג, אחרי שנתיים או אחרי 4 שנים מתאריך העבירה האחרונה שבוצעה. לכן, אם נהג צבר עד 24 נקודות, בין אם היה מחויב בקורס או לא – לאחר שנתיים מהעבירה האחרונה הנקודות שלו יתאפסו. 

עיקבו אחרינו בעמוד הפייסבוק

שימוש בטלפון נייד
מאמרים נוספים באותו נושא:
השאירו פרטים ונחזור בהקדם:
דילוג לתוכן