ביטול הגבלה או עיקול על רשיון הנהיגה

עיקול רישיון נהיגה הוא תהליך בלתי נעים בעליל, שמגביל אותנו רבות. נהיגה היא זכות שעוזרת ומקלה עלינו בחיינו, וכשנשללת הזכות שלנו לעשות זאת – מדובר בדבר שמקשה על חיי השגרה שלנו ועל התפקוד השוטף. במדריך זה נפרט על המקרים בהם נעשה עיקול רישיון נהיגה, מה ניתן לעשות כדי לבטל את העיקול בצורה המהירה והיעילה ביותר, ומדוע מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה בכדי לעשות זאת.

 

באיזה מקרה הוצאה לפועל יכולה לעקל רישיון נהיגה?

עיקול רישיון הוא הליך שרלוונטי בעיקר במקרים בהם יש תיק הוצאה לפועל.

קיימים מקרים שונים בהם נפתח תיק הוצאה לפועל כנגד אדם שחייב כסף לגורמים וגופים שונים. בשלב זה לאדם החייב יש תקופה מוגבלת של זמן שבו הוא חייב לשלם את החובות שלו וזאת בכדי שהתיק ייסגר ללא נקיטת הליכים נוספים. אם האדם החייב אינו עושה זאת, לשכת הוצאת לפועל רשאית לנקוט במספר צעדים מגבילים כנגדו וזאת בכדי לקבל את החוב במלואו. אחד מההליכים הללו הוא עיקול רישיון הנהיגה של האדם החייב. 

הוצאה לפועל בעצם יכולה להגביל את האופציה לחדש את הרישיון, מה שיוביל לכך שהאדם החייב לא יוכל לנהוג על הכביש. החוק לא מתיר לאנשים שרישיונם אינו בתוקף לנהוג על הכביש, ואם הם עושים זאת- זה נחשב לעבירה שמחייבת תשלום קנס או אפילו פסילה מוחלטת של הרישיון. שוטר שיראה שעל נהג מסוים מוטלת הגבלה של הרישיון או שהרישיון שלו לא בתוקף – יוכל לפעול נגדו. הסנקציה הזאת מוטלת בכדי לעודד את האדם החייב לשלם את החוב שלו. 

אדם שהיכולת שלו לנוע ממקום למקום מוגבלת, הוא אדם שאורח חייו נפגע באופן משמעותי והוא ירצה להחזיר את חייו לקדמותם, ועל כן הסיכוי שהוא יפעל למען תשלום החוב הוא גבוה יותר.

 

האם ניתן להגיש בקשה לביטול העיקול ללא תשלום החוב?

אם אדם שרישיון הנהיגה שלו עוקל עקב חוב בהוצאה לפועל זקוק לרישיון בכדי לתפקד בצורה תקינה בחייו, קיימת האופציה להגיש בקשה לביטול העיקול. זוהי בקשה מיוחדת שבה יש צורך לפרט את כל הסיבות מדוע עיקול הרישיון פוגע בחייו וביכולתו להחזיר את החוב. בקשות אלה לרוב אינן מתקבלות מאחר וזאת בדיוק המטרה של עיקול הרישיון, אך קיימים מקרים בהם לשכת הוצאה לפועל תראה לנכון כן לבטל את העיקול, בעיקר כשהם רואים שיכולת החזרת החוב שלו מוגבלת בעקבות עיקול רישיון הנהיגה. אם יש מספר תיקים בהוצאה לפועל נגד אותו אדם חייב כשבכל אחד מהם יש עיקול על הרישיון, יש להגיש בקשה על כל אחד מהם.

 

מתי יבוטל עיקול רישיון נהיגה?

יש כמה מקרים בהם הוצאה לפועל מאשרת את ביטול עיקול רישיון הנהיגה של אנשים חייבים.

מקרה ראשון הוא כשקיימת הוכחה לכך שפירעון החוב תלוי ביכולת של החייב לנהוג. אם זה חלק מהעבודה שלו שבאמצעותה הוא מרוויח כסף ואת הכסף הוא משקיע בהחזרת חובותיו, הוצאה לפועל תשקול את הבקשה בחיוב וזאת כדי לא לפגוע ביכולת של האדם להחזיר את חובו.

מקרה נוסף הוא כאשר החייב או בני משפחתו הם בעלי נכות כלשהי ובכדי להתנייד יש להם צורך בנהיגה ברכב. במקרים כאלה יהיה צורך לצרף מסמכים בריאותיים רלוונטיים.

לבסוף, עיקול רישיון נהיגה יתבטל ברגע שהחייב סיים את תשלום חובותיו להוצאה לפועל. דבר זה רלוונטי גם אם נוצר הסכם בינו לבין הוצאה לפועל ובו מוסדרים תשלומים ותנאים שונים והחייב עומד בהם.

חוץ מכל אלה, לעיתים נציג הוצאה לפועל יפעיל שיקול דעת כדי לאשר בקשת ביטול עיקול רישיון.

שימו לב שבמידה ויש עדיין תיק פעיל של הוצאה לפועל, לרוב ביטול עיקול רישיון נהיגה יוחלף באמצעי אחר להגבלת החייב. ביטול העיקול אינו פרס אלא הכרח, ובמקומו תוטל מגבלה אחרת.

 

האם מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין במקרה של עיקול רישיון נהיגה? 

אם נפתח מולכם תיק בהוצאה לפועל, הדבר הראשון שמומלץ לעשות הוא לפנות לעורך דין מוסמך שילווה אתכם בכל התהליך עד סגירת התיק. הוא יוכל לייצג אתכם אל מול כל הגורמים והרשויות, לדאוג לצרכים שלכם ולהתאים את התנאים של ההסכמים השונים אל המצב והיכולת שלכם. 

דבר זה רלוונטי עוד יותר כשהתבצע תהליך עיקול והגבלה של רישיון הנהיגה. אם אתם מעוניינים לבטל את העיקול עורך דין מומחה בתחום ההוצאה לפועל יוכל להגיש את הבקשה בשמכם ולפעול כך שהביטול יוסר. הוא יידע לפרט על הסיבות השונות לכך שרישיון הנהיגה נחוץ לכם להתנהלות היומיומית ההכרחית ולנהל דו שיח אל מול הוצאה לפועל כדי שיוכלו להחליף את ההגבלה בהגבלה אחרת. 

עורך דין יוכל גם לקצר לכם את כל התהליכים השונים. כשיש נגדכם תיק בהוצאה לפועל יש המון מסמכים שיש למלא, בירוקרטיות שצריך לעקוב אחריהן ועוד. זה לוקח המון זמן להבין מי נגד מי ומה צריך לצרף, ואם אתם רוצים לזרז את כל התהליך וגם להיות בטוחים שהוא מתבצע בצורה הנכונה שמגינה עליכם- עורך דין מומחה בתחום ההוצאה לפועל יוכל לעזור לכם.

גם כשאתם מקבלים החלטה מסוימת מהוצאה לפועל בנוגע לביטול עיקול רישיון נהיגה, אתם עדיין רשאים לערער עליה. עורך דין יוכל לעזור לכם להכין את הערעור ולעמוד בלוח הזמנים שנדרש בחוק.

מאמרים נוספים באותו נושא:
השאירו פרטים ונחזור בהקדם:
דילוג לתוכן